১৯৪৭ সনর ১৫ আগস্ট ভারদ স্বাধীন অহ্য়। তার ঠিক দি বঝর দি মাঝ পরে তিবুরা রেজ্যঘান ভারদর লঘে মিঝি যায় ১৯৪৯ সনর ১৫ ই অক্টোবরত। সারা ভারদর লঘে ১৯৫২ সনত তিবুরাদো ভোট অহ্য়। লোকসভা আ ইলেকটোরাল কলেজর ভোট। সেক্কেনর চাঙমাঘুনোর রাজনৈতিক ভাবে হন চেতনা এল ভিলি মনে ন অহ্য়। যদিও সেক্কেনে মাছমারার লেদ্রাই দেওয়ান তিবুরার রাজা বীর বিক্রম কিশোর মানিক্যর সভাত ‘সর্দ্দার’ উপাধি লোনেই তিবুরা রাজসভাত বজিভের জু পেয়ে আ কাঞ্চনপুরর ফরা কিংকর চাকমার দশরথ দেবর গণমুক্তি পরিষদর লঘে যোগাযোগ এল ভিলি শুনো যেয়্যে। সেবাদে ত্রিশর দশকর ত্রিপুরা রাজ্য গণ পরিষদ বা ত্রিপুরা রাজ্য জনমঙ্গল সমিতি, চলিশর দশকর জনশিক্ষা সমিতি, গণমুক্তি পরিষদ বা কংগ্রেস-কমিউনিস্ট-ফরোয়ার্ড ব্লক হন দলদোই চাঙমাঘুন গমেদালে ঘুনজি-মুনজি এলাক ভিলি খবর পা ন যায়। যদিও উপজাতির মধ্যে তারা লোক সংখ্যাদি এলাক দ্বিতীয় আ শিক্ষাদীক্ষাধিয়ো এলাক ত্রিপুরী স¤প্রাদায়র ঠিক পরে।
তিবুরার চাঙমাঘুনোর এ রাজনীতি অনীহার হয়েকখান কারন আঘে। সিয়েনি অহ্লদে-
১) রেজ্যর রাজধানীত্তুন দুরোত থানা, ২) জুম হাহ্নার কারনে বরবেজ ডাঙর আ ঠায়ঠিক আদাম বানি ন থানা আ
৩) সেক্কেনর রাজনৈতিকভাবে নবজাগরিত ত্রিপুরী স¤প্রাদায়র লঘে হধার অমিল। এ অমিলর কারনেই জনশিক্ষা সমিতি বা গণমুক্তি পরিষদ চাঙমাগুন্নোয় বরবেজ হুদুম বানেই তুলিবার চেষ্টা ন গরে। সুযোগ পেধ’ মনুগাঙর মাধব চন্দ্র চাকমা জনশিক্ষা সমিতির নেতাগুন্নোয় আহ্দ মিলেলুন ভিলিনেই আমার বিশ্বেজ। যেহেতু তে একই সময়ত একই চেষ্টা গরিভার চেয়ে চাঙমা বামানিত। এমনকি মহারাজা বীরবিক্রম তার যে ‘পঞ্চ ত্রিপুরা প্রজা তালিকা’ নিহ্গিলেয়ে সুয়োদ চাঙমাগুনোর নাঙ ন এল।১) রেজ্যর রাজধানীত্তুন দুরোত থানা, ২) জুম হাহ্নার কারনে বরবেজ ডাঙর আ ঠায়ঠিক আদাম বানি ন থানা আ
দেঝভাগর লক্কে দঘিন কুলত্তুন এচ্ছে নেতাগুনেয়ো ইধু রাজনৈতিকভাবে তেমন প্রভাব বিস্তার গরি ন পারন্ধি। একমাত্র øেহকুমার চাকমা তার ট্রাইবেল ইউনিয়ন নিনেই হিঝু চেস্টা গচ্ছে। হিন্তু মূলতঃ দশরথ দেবর লঘে তার মতাদর্শগত ফারগ থানার ফলে তে ইধু বরবেজ প্রভাব বিস্তার গরি ন পারে। তার মতাদর্শ এল জাতীয়তাবাদী হিন্তু দশরথ দেব কমিউনিস্ট । আর ত্রিপুরী স¤প্রাদায়ত দশরথ দেবর প্রভাব সেক্কেনে হোবার নয়। ত্রিপুরী স¤প্রাদায়র জাতীয়তাবাদ তার অনেক পরে গাবুচ্যাঘুনোর আহ্ত ধরিনেই ১৯৬৭ সনত উপজাতি যুব সমিতি জনম দেনার মধ্যেদি পত্থম প্রকাশ পেয়ে।
তিবুরার চাঙমাঘুন আধুনিক গণতান্ত্রিক রাজনীতির লঘে পত্থম মুওমি ওহ্য়োন যেক্কে ১৯৬৭ সনত বিধান সভার ভোট ওহ্ইয়ে। সে পরেধি ১৯৭২ সনত তিবুরা তজিম রেজ্য অহ্লে গদা তিবুরাত পুরোদমে রাজনীতি আরাম্ভ অহ্য়। ছড়াছড়ি থুমোর চাঙমাগুনোর মোনো ঘরে-ঘরেয়ো ভোটর রাজনীতির আহ্বা লুঙো ধচ্ছেগোই সেক্কেত্তুন ধরি।
সিত্তুন ধরি ইক্কুনু সঙ চাঙমাঘুনোর রাজনীতির নাললো গমেদালে রিনি চেলে একখান হধা পরাগ পরাগ অহ্য়দে যে, তিবুরার চাঙমাঘুনে আঝলে নিজে হন রাজনীতি ন গরন, তারারে অন্য মানুঝে বা দলে রাজনীতি গরান্নে। চাঙমাঘুন হয়ত এভ রাজনীতির র-বাদাজ ন পেয়ে গরি একঘাচ্চে গরি থেলাক্কুন-যদিনা তারার ভোটতুনো লুভে হন দল আক্কোয় ন এধ’। ইলেকসনত জিদিদ’ গেলে ভোটর দরকার আ সে ভোটর হন জাত নেই। সেনত্তেই চাঙমাঘুনো ইধু যা পচ্চে বলে অহ্লে। হিন্তু চাঙমাঘুনত্তুন এ চেতনাঘান ন এলধে যে, ভারদ স্বাধীন ওহ্ইয়ে, তিবুরা পূর্ণ রেজ্য ওহ্ইয়ে, এবার আমাত্তুন আমি একজন পাধেবং দেঝ শাসনত আমার সুঘ দুঘর হধা হোভাত্তেই। যিয়ানরে হলঙুন আমি রাজনৈতিক চেতনা। যেককে মানুঝে রাজার আহ্নজামে দায়িত্বশীল সরকার দাবী গত্তন, তজিম রেজ্যত্তেই দাবী গত্তন - সেক্ষেনে চাঙমাঘুন এলাক অঘুর ঘুমত। এভ সঙ সে ঘুম ন ভাঙে।
চাঙমা নেতাঘুন রাজনীতি এক্কা উক্কো গত্তন ধরিনেই মূলতঃ কংগ্রেস আ সিপিআই(এম)- এ দিব্যা সর্বভারতীয় দলত থেনেই রাজনীতি গচ্ছোন। হিন্তু হন দলদোই তারা নিজর জাদর রাজনৈতিক গুরুত্ব বাড়েই ন পারন। সেনত্তেই তারা নিজর জাদর হন’ দাবীয়ো আদায় গরি ন পারন। উপজাদিঘুনো ভিদিরে জন সংখ্যাধি দিনম্বর অহ্না সত্বেয়ো এভ’ সঙ তারারে হন’ দলেই একখানত্তুন বেজ কেন্দ্রত নমিনেশন ন দে। তারার ভাষা সুমুত্তো হন’ ইস্যুই হন’ পাধির নির্বাচনী ইস্তেহারত জাগা জুরি লোই ন পারে। ইয়েনি ভেক্কানি চাঙমাঘুনোর রাজনৈতিকভাবে গুরুত্ব ন থানার কারনে - রাজনৈতিক অসচেতনতার কারনে।
ইয়োত আমি তেকহাবা গরি সর্বভারতীয় আ আঞ্চলিক দলত আবুজি চাঙমাঘুনোর রাজনীতি গরিভার বৈশিষ্ট্যঘানি তলবিচ গরি পারিই -
১) সর্বভারতীয় দলত থেনেই রাজনীতি গরানা ঃ- তিবুরার হন’ রাজনৈতিক দলই উপজাতি ভোটতুন এলাফেলা গরি ন পারন। কারন তারার ইক্কো ডাঙর চিল্যার সমর্থন ছাড়া তিবুরাত হন দলই ক্ষমতাত তিগি থেই পাত্ত নয়। হিন্তু চাঙমাঘুনে হন সর্বভারতীয় রাজনৈতিক দলদই থক ন পান। কংগ্রেস বা কমিউনিস্ট বা তারার ছাত্র সংগঠনুনোর রেজ্য কমিটির মেম্বারর তালিকাঘানি চেলে সিয়ান পতপত্যা গরি বুঝি পারা যায়। সেবাদে এ দলুনোর ‘ত্রিপুরী তোষণ নীতি’ চাঙমা, মগ আ অন্য চিগোন-চাগোন উপজাতিঘুনোর রাজনীতিত ডাঙর ওহ্বার পধত গর ওহ্ই থায়।
২) উপজাতি ভিত্তিক আঞ্চলিক দলত থেনেই রাজনীতি গরানা ঃ- নাঙ উপজাতি ভিত্তিক রাজনৈতিক দল অহ্লেয়ো হিন্তু ইঘুন মূলতঃ ‘বরক জাতীয়তাবাদী’ রাজনৈতিক দল। ইঘুনোর উগ্র বরক জাতীয়তাবাদর ঠেলা চাঙমাঘুনোর আর বেজ গায় ন সুওয়।
হিন্তু উগুরোর দো জাদর রাজনৈতিক দলই চাঙমাঘুনোরে লারঝার গরন - তারার ভোটব্যাঙ্ক বারেবাত্তেই।
চাঙমাঘুনোর রাজনৈতিকভাবে গুরুত্ব ন থেবার আর হয়েকখান কারন আঘে। সিয়েনি অহ্লদে -
১) ধারাবাহিক রাজনৈতিক তম্ভার অভাব ঃ- নেতার বেঘত্তুন ডাঙর হাম ভিলে নেতা বানানা। হিনতু চাঙমা নেতাঘুনে তারা বানেয়ে জাগাগানি আর গমেদালে ধরি রাঘেবাত্তেই হন’ নুও গাবুচ্যা নেতা তম্ভা তুলি ন পারন বেজভাগে।
২) নেতাগুনোর ঘন ঘন দল বদলনা ঃ- চাঙমা নেতাঘুন, বিশেষ গরি মাচ্ছেঙ আ চিগোন সাইজর নেতাঘুন হাক্কে হাক্কে দল বদলাদে দেঘা যায়। ফলে তারা লঘে সয়সাগর কর্মীরো হন’ রাজনৈতিক থিদাবি ন থায়। ফলে সামগ্রিকভাবে চাঙমা সমাজ এচ্ছে ‘ফ্লোটিং ভোটার’ত পরিণত ওহ্য়োন।
৩) নেতাগুনোর মধ্যে গম রাজনীতিবিদর অভাব ঃ- চাঙমা রাজনৈতিক নেতাঘুন হুব সহজভাবে নেতা ওহ্দাক চান। তারার অনেকর শিক্ষাগত যোগ্যতায়ো হম। ফলে তারার চিন্তা আ নেতৃত্বত গভীরতা ন থায়। তাছাড়া বেজভাগ নেতায় বিশেষ গরি মাঝারি আ চিগোন নেতাগুনে হন মতাদর্শগত বা ইস্যুভিত্তিক রাজনীতি ন গরন। তারার রাজনীতির লক্ষ্য হন দাবী আদায় বা হন মতাদর্শর থিদাবি ন ওহ্নেই সাধারণ চিগোন-চাগোন ব্যক্তি স্বার্থ - যেমন, চাগরী পানা, লোন পানা বা অন্যান্য সুযোগ-সুবিধে পানা- এধক্কে উদ্দেশ্য লোনেই রাজনীতি গরানার ফলে তারার হন স্থায়িত্ব ন থায়। যেধকদিন পর্যন্ত চাঙমাগুনর এ সুবিধাবাদী রাজনীতি থেব সেধকদিন পর্যন্ত চাঙমাগুনে আঝল রাজনীতির উদো ন পেভাক আ রাজনৈতিক পরিপক্কতা আ দূরদর্শিতায়ো ন জন্মিবো। এঝ সঙ নেতাঘুন সুমুত্তো তিবুরার গদা চাঙমা সমাজচোর হার’ জন ইধু হন’ স্থায়ী গুরুত্ব নেই।
বেগ’ জেরে চাঙমা রাজনীতির দিয়েন নুও পধ তলবিচ গরিবোঙ-
১) নুও বাবদর উপজাতি ভিত্তিক রাজনৈতিক সংগঠন ঃ- ইক্কুনর উপজাতি ভিত্তিক রাজনৈতিক সংগঠনুনোর এই উগ্র বরক জাতীয়তাবাদ হিন্তু একদিন এ বরক জাদিগুনোরেই ক্ষতি গরিব। তারার তারার মধ্যে অমিল বাদ দিলেও তিবুরার ১৯ চো উপজাতিত্তুন অর্ধেকর মত লোকসংখ্যা এ বরক জাদর বারে। অর্ধেক উপজাতির রানৈতিক উচ্ছাকাঙ্খা পূরণ অবার হন আরি ন থেলে বেসুনজুক দেঘা দেদে বাধ্য। সেনত্যেই বরক জাতীয়তাবাদর বিপরিতে বেক উপজাতিঘুনর লোকসংখ্যা অনুপাতে সুযোগ থায় পারা (অনেকটা হিল চাদিগাঙর আঞ্চলিক পরিষদর মডেল) এমন হন রাজনৈতিক প্লাটফর্ম খাড়া গরেলে বেঘর ইধু গ্রহনযোগ্য অহ্ব ভিলি আমার মনে অহ্য়।
২) চাঙমা ভিত্তিক নুও রাজনৈতিক দল বানানা ঃ- এত হম লোকসংখ্যালোই ছিনে-ছিন্নে চাঙমা বাম্মোই বানা চাঙমাত্ত্যেই হন রাজনৈতিক জধা বানেবার হধা হলে বেজভাগে অসম্ভব মনে গরিভাক। হিনতু কোয়ালিশন পলিটিকস্-র যুগোত হন হিচ্ছুই অসম্ভব নয়। সিয়েন এক্কান সহজ উদাহরন দিলেই বুঝো যেব’। মনে গরি হন এক্কান বামত ১০০ জন ভোটার আঘন আ সুওত দিবে ডাঙর দল আঘন। তারার সমর্থকর সংখ্যা মনে গরি, গেলে বারত জিন্নেদে ইভের ৬০ আ ন জিনেদে ইভের ৪০। এবাম্মোত মনে গরঙ ১০০ জনর ভিদিরে ৭০ জন চাঙমা। এই ৭০ জন চাঙমাত্তুন মুই যদি ১৫ জন ভোটারো টানি পারঙ্গে অহ্য় সালে মুই যে পাদিরে মনে অহ্য় সে পাধিরে জিদেই দি পারিম। আর মুই বিরোধিতা গরিম্মে পাধিবো জিবনে জিদি ন পারিবো। এস্যান পজিশনত এলে যেকোন ডাঙর দলই ত লঘে কোয়ালিশন গত্তে বাধ্য। ‘রাজনৈতিক অধিকার’ নিজে হন দাবী নয়। রাজনৈতিক অধিকার অহ্লদে পধ। পধ ন থেলে যেমন হন জাগাত্তুন হন জিনিষ আনি ন পারেগোই সেধক্ক্যে রাজনৈতিক অধিকার ন থেলে হন দাবী পূরণ অহ্বার নয়। সুনানু এম এন লারমা হোয়্যে “রাজনৈতিক অধিকার ন থেলে হন অধিকার তিগি থেই ন পারে।” আমার চেষ্টা থেব’ সেনত্যেই চাঙমাঘুনোর রাজনৈতিক চোগ ফুদেই তুলিনেই রাজনৈতিক অধিকারর পত্থান আগে বানানা দবদবা গরি, সালেই ইস্কুলত আমার চাঙমা অহ্রগে চাঙমা লেঘা চালু সুমুত্তো অন্যান্য হন দাবিই অপূরণ ন থেব’।
(বিঝুগুলো-৭, ২০০৫)
No comments:
Post a Comment